Bieganie to jedna z najzdrowszych aktywności fizycznych, do których nie potrzeba drogiego specjalistycznego sprzętu i wymagających warunków. Korzyści biegania nie sposób zliczyć, a do podstawowych należą m.in. znaczna poprawa kondycji, zrzucenie zbędnych kilogramów, redukcja stresu, wspomaganie układu odpornościowego i układu krążenia, walka z bezsennością i poprawa humoru. Jednak nie każdemu zaleca się tę aktywność fizyczną. Bieganie może być obciążające, szczególnie dla osób cierpiących na bóle kręgosłupa, zwyrodnienia stawów czy dyskopatię. Jaki wpływ na kręgosłup ma bieganie? Czy można biegać z bolącym kręgosłupem? Czy w takim przypadku bieganie pomaga, czy szkodzi?



 

Ból kręgosłupa – powstaje przez nadmiar ruchu czy jego brak?

 

 


Za ból kręgosłupa najczęściej obwinia się niedostateczną aktywność fizyczną i siedzący tryb życia. Wywołuje go nieprawidłowa postawa ciała, np. przez długotrwałe pracowanie przed komputerem bez podkładki (wówczas nieświadomie przez cały czas pochylamy głowę w dół, co znacznie obciąża odcinek szyjny kręgosłupa). Podczas ataku rwy kulszowej lekarze zalecają umiarkowaną aktywność i wzbraniają zbyt długi odpoczynek i leżenie. Zastój mięśni bywa gorszy, niż ich przeciążenie. To niekoniecznie zgadza się z prawdą. Osoby, które prowadzą długie i regularne treningi, również często uskarżają się na powracający ból kręgosłupa, głównie w odcinku lędźwiowym. Jest to spowodowane nadmierną eksploatacją mięśni brzucha i grzbietu, które mają na celu stabilizowanie postawy podczas wykonywania ćwiczeń czy biegania. Warto wiedzieć, że uprawianie wyłącznie jednego rodzaju ćwiczeń jest szkodliwe, bo przez to zaniedbuje się inne partie ciała! Aby zwalczyć ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, potrzebne jest odnalezienie złotego środka pomiędzy bieganiem a treningami wzmacniającymi mięśnie brzucha i grzbietu, które wpływają na prawidłową stabilizację i postawę ciała.

 

 

 

 

 

Zbadaj swój kręgosłup

 

 


Jeśli cierpisz na pojawiające się i odchodzące bóle kręgosłupa, a jesteś sportowcem, w pierwszej kolejności powinieneś postawić na badania. Ćwiczenia i tryb życia mają znaczący wpływ na stan kręgosłupa, dlatego lepiej znać diagnozę wcześniej, niż nieświadomie pogorszyć jego stan. Warto znaleźć dobrą klinikę ortopedyczną bądź lekarza ortopedę, który dokona wstępnej konsultacji i zleci badania. W zależności od umiejscowienia bólu, lekarz może wypisać skierowanie na RTG, USG lub tomografię komputerową wybranego odcinka kręgosłupa, np. lędźwiowego. Zapyta o choroby przewlekłe, skłonności genetyczne i występowanie urazów. Być może poprosić o zaprezentowanie ćwiczeń, jakie wykonujesz – przysiadów, podskoków czy biegania. Przynajmniej raz w roku warto też robić ogólne badania krwi, by w razie czego wykryć stan zapalny w organizmie. W zależności od postawienia diagnozy, ortopeda wskaże dalsze leczenie i ewentualną rehabilitację. Nawet, jeśli mamy zdrowy kręgosłup, dobry ortopeda pomoże wybrać ćwiczenia wzmacniające kondycję kręgosłupa i mięśni brzucha i grzbietu. Jeśli biegacie, warto trzymać się tych ustaleń i co najmniej raz na dwa lata wykonywać badania kontrolne.

 

 

 

 

 

 

Czy można biegać z dyskopatią kręgosłupa?

 

 


Tak, ale pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim należy zadbać o najlepsze podłoże do biegania, a tym wypadku będzie do ziemia. Sprawdzą się więc leśne drogi i bieganie po nieutwardzonej powierzchni parków. Po drugie, biegacze z dyskopatią powinni zadbać o regularne rozluźnianie i rozciąganie kręgosłupa – służą temu masaże relaksacyjne i masaże lecznicze, a także joga czy pływanie. Ogromną rolę dla osób cierpiących na dyskopatię odgrywają także treningi wzmacniające i różnoroność ćwiczeń, najlepiej – pod okiem fizjoterapeuty.