Siedzący tryb życia i ilość bodźców, jakich doświadczamy w dzisiejszym świecie, nie sprzyja zdrowiu naszego kręgosłupa. Chociaż ta część ciała wydaje nam się być zbudowana niemal ze stali, w rzeczywistości jest bardzo delikatna i podatna na przeciążenia. Z wiekiem, gdy chrząstki międzystanowe ulegają zużyciu, łatwiej o stany zapalne, przewlekłe bóle kręgosłupa i chorobę zwyrodnieniową. Prócz stylu życia tym dolegliwościom sprzyja dieta uboga w witaminy i minerały (zwłaszcza kolagen i kwasy tłuszczowe omega-3), stres, otyłość, a nawet korzystanie ze źle dobranego obuwia! Jak dbać o kręgosłup? Jakie badania powinno się wykonywać regularnie? Kiedy konieczna jest wizyta w klinice ortopedycznej?

 

Prowadzenie aktywnego trybu życia – co to właściwie oznacza?

 

 


Jeśli zapytać lekarzy, pierwszą rzeczą, jaką zalecą w trosce o zdrowy kręgosłup to aktywny tryb życia. Czy to oznacza, że od tej pory trzeba poświęcać dużo czasu na ćwiczenia lub kupić urządzenie do mierzenia kroków, i pokonywać ich 10 tysięcy? Aktywny tryb życia tak naprawdę dla każdego człowieka oznacza coś innego. Wszystko zależy od wieku, kondycji fizycznej i możliwości danej osoby. Na pewno nie poleca się od razu rzucać na skomplikowane ćwiczenia, bo takie motywacyjne zrywy mogą nam o wiele bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Przede wszystkim trzeba zacząć zwracać uwagę na codzienne nawyki i pomału wprowadzać zmiany. Dla osób prowadzących siedzący tryb życia zaleca się zacząć od krótkich sesji jogi lub rozciągania i co najmniej 15 minutowego spaceru na świeżym powietrzu. Z czasem kondycja zacznie się poprawiać, a ciało samo upomni się o więcej!

 

 

 

 

 

Wizyta u fizjoterapeuty – nawet „bez powodu”

 

 


Ludzie potrafią wydać dużo pieniędzy na kosmetyki, gadżety czy najnowszą konsolę, a żałują funduszy na kontrolną wizytę u fizjoterapeuty, bo wydaje im się, że to zbędny wydatek. Tymczasem konsultacja ze specjalistą powie nam wiele o rzeczywistym stanie naszego kręgosłupa i postawy. Zanim zaczną dokuczać bóle stawów lub przeżyje się kontuzje, dobrze jest skonsultować się z fizjoterapeutą, który zleci nam zestawy ćwiczeń dostosowane do stylu życia i da cenne wskazówki o tym, jak dbać o kręgosłup i stawy. Jeśli pojawiły się pierwsze dolegliwości lub czujemy się nieustannie spięci, wizyta u fizjoterapeuty jest wręcz wskazana – zleci on zabiegi rozluźniające, takie jak np. akupunktura czy masaże relaksacyjne. Własne zdrowie to coś, w co zdecydowanie warto inwestować!

 

 

 

 

 

 

Jakie badania warto wykonywać regularnie?

 

 


Dobrze w swoim rocznym kalendarzu uwzględnić podstawowe badania krwi i moczu co najmniej raz na rok-dwa. Dzięki nim można wykryć stany zapalne toczące się w organizmie i szybko zareagować. Jeśli zdarzy się Wam jakaś kontuzja lub atak rwy kulszowej czy ból kręgosłupa zaczyna się przeciągać, pora udać się do poradni ortopedycznej, skonsultować z lekarzem i zrobić rentgen wybranego odcinka. Rentgen to podstawowe badanie wykrywające ewentualne patologie, jakie mogą występować między kręgami. Najczęściej wykonuje się rentgen odcinka szyjnego i lędźwiowego, bo właśnie te części ulegają zużyciu – są najbardziej eksploatowane i narażone na kiepską postawę ciała.

 

 

 

 

 

 

Odpowiednia dieta

 

 


W codziennej diecie powinny znaleźć się produkty bogate w witaminy i minerały. Kręgosłup najbardziej potrzebuje witamin C i D, kolagenu, kwasu omega-3 oraz białka! Dieta powinna być zróżnicowana i przemyślana, a w razie potrzeby warto skonsultować się z dietetykiem. Bardzo ważne jest także o dbanie o prawidłową wagę ciała – dodatkowe kilogramy lub otyłość to czynniki silnie obciążające kręgosłup, który musi po prostu więcej dźwigać i zużywa tym samym więcej energii. Nie bez przyczyny na bóle kręgosłupa skarżą się kobiety w zaawansowanej ciąży.